13 czerwca Sierpc – Muzeum Wsi Mazowieckiej – Hotel Skansen
1. Wielka Sława To Żart – Mirosław Niewiadomski
2. Caruso – Alicja Węgorzewska
3. Habanera z opery Carmen – Alicja Węgorzewska
4. Jakże mam Ci wytłumaczyć/Choć na świecie dziewcząt mnóstwo – Alicja Węgorzewska / Mirosław Niewiadomski
5. Time to say goodbye – Kamila Cholewińska / Mirosław Niewiadomski
6. Ach jedź do Varasdin – Kamila Cholewińska / Mirosław Niewiadomski
7. Brunetki, Blondynki – Mirosław Niewiadomski
8. Co się dzieje oszaleje/W Rytm walczyka serce śpiewa
9. Czardasz Maricy – Kamila Cholewińska
10. Granada – Mirosław Niewiadomski
11. I feel pretty – Alicja Węgorzewska
12. Kiedy skrzypki grają – Kamila Cholewińska
13. Kto me usta caluje – Kamila Cholewińska
14. Usta Milczą Dusza Śpiewa – Strauss Ensemble
15. Tritsch Tratsch Polka – Strauss Ensemble
16. Marsz Radetzkiego – Strauss Ensemble
21 czerwca – Płock – Teatr Dramatyczny
1. Wielka Sława To Żart – Mirosław Niewiadomski
2. Caruso – Alicja Węgorzewska
3. Habanera z opery Carmen – Alicja Węgorzewska
4. Jakże mam Ci wytłumaczyć/Choć na świecie dziewcząt mnóstwo – Alicja Węgorzewska / Mirosław Niewiadomski
5. Time to say goodbye – Alicja Węgorzewska / Kamila Cholewińska / Mirosław Niewiadomski
6. Ach jedź do Varasdin – Kamila Cholewińska / Mirosław Niewiadomski
7. Brunetki, Blondynki – Mirosław Niewiadomski
8. Co się dzieje oszaleje/W Rytm walczyka serce śpiewa – Kamila Cholewińska / Mirosław Niewiadoms
9. Czardasz Maricy – Kamila Cholewińska
10. Granada – Mirosław Niewiadomski
11. I feel pretty – Alicja Węgorzewska
12. Kiedy skrzypki grają – Kamila Cholewińska
13. Kto me usta caluje – Kamila Cholewińska
14. Usta Milczą Dusza Śpiewa – Alicja Węgorzewska / Mirosław Niewiadomski
15. Tritsch Tratsch Polka – Strauss Ensemble
16. Marsz Radetzkiego – Strauss Ensemble
17. Pacsirta – Bogdan Kierejsza
18. Czardasz – Bogdan Kierejsza
19. Melodie Cygańskie – Bogdan Kierejsza
Dla społeczności, gdzie na co dzień nie istnieje teatr operowy czy muzyczny uczestnictwo w naszym projekcie było niespotykaną możliwością obcowania z kulturą wysoką nie dostępną na co dzień. Koncerty z cyku: „Wielka sława to żart” to nie tylko niezapomniane przeżycia muzyczne, ale również warunki do zdobycia wiedzy o sztuce i historii muzyki. Koncerty składające się z największych hitów operowo-operetkowych były wzbogacone ciekawostkami i informacjami dotyczącymi utworów i kompozytorów poszczególnych dzieł.
Zaprezentowana forma koncertów znakomicie sprawdziła się w miejscowościach nie będących centrami kulturalnymi kraju.
Zaproponowana forma koncertu – 4 znakomitych śpiewaków operowych, orkiestra grająca znane i podziwiane na całym świecie hity operowo-operetkowe na żywo oraz przekaz edukacyjny koncertu sprawdziły się znakomicie i będą kontynuowane przez Fundację w kolejnych latach.
Jednym z celów zakładanych projektu był rozwój świadomości muzycznej mieszkańców.
Po przeprowadzonej po koncertach ankiecie, 99,8 % ankietowanych (łącznie 117 ankiet na obu koncertach) zgodnie stwierdziło, że ich świadomość muzyczna w temacie muzyki operowo-operetkowej zwiększyła się po koncercie, w którym uczestniczyło. 100 % ankietowanych stwierdziło, że takich wydarzeń jest zdecydowanie za mało, 98, 8% ankietowanych wyraziło chęć uczestnictwa w podobnym projekcie w kolejnych edycjach.
100 % ankietowanych stwierdziło, że brak opłaty za bilet zachęciła ich do wyjścia z domu i uczestnictwa w wydarzeniu. Ankietowani ( 81 %) stwierdzili, że nie wybraliby się na podobne wydarzenie, gdyby wymagało to od nich dojazdu na wydarzenie do odległego teatru muzycznego czy opery.
Projekt początkowo zakładał cykl 7 koncertów. Po redukcji dotacji zostało ustalone i zrealizowane dwa wydarzenia: 13 czerwca w Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu oraz Teatrze Dramatycznym w Płocku w dniu 21 czerwca. Zaprosiliśmy do projektu gwiazdy, które, na co dzień śpiewają na największych polskich scenach: Alicja Węgorzewska, Kamila Lendzion, Mirosław Niewiadomski, Bogdan Kierejsza z towarzyszeniem orkiestry Strauss Ensemble pod dyrekcją Artura Jaronia.
Każdy koncert miał identyczny scenariusz. Najbardziej znane i oklaskiwane utwory operetkowe były przeplatane zabawnymi historiami związanymi z danym utworem czy kompozytorem. Poza wartościami artystycznymi i duchowymi koncert miał również wartość edukacyjną, Czas trwania jednego koncertu to ok 70 minut, W koncertach usłyszeliśmy największe przeboje z takich operetek jak: Hrabina Mariza, Księżniczka Czardasza, Wesoła Wdówka, Baron Cygański czy w krainie uśmiechu.
Artyści zaśpiewali solo, w duetach, tercetach i kwartetach. Koncert poprowadziła znakomita śpiewaczka i znawczyni opery i operetki Alicja Węgorzewska wraz z dyrektorem Strauss Ensemble, która towarzyszyła artystom podczas koncertów – Arturem Jaroniem.
Oba koncerty były bezpłatne i dostępne dla lokalnej społeczności.
W obu koncertach udział wzięło 789 osób. Ponad 52 % ankietowanych byli to beneficjenci w wieku 60 +. 47 % ankietowanych to beneficjenci w wieku 18 -60 lat. 1 % to dzieci i młodzież do lat 18.
Wspólnie z lokalnymi samorządami przeprowadziliśmy akcję informacyjną i dystrybucję darmowych wejściówek.
Promocja wydarzenia odbyła się za pomocą medium społecznościowego Facebook oraz na stronie Fundacji StartSmart – posty i promocja wydarzeń oraz ulotek i plakatów umieszczonych i dystrybuowanych w miejscach wydarzeń. Plakaty i ulotki w załączniku.
Każda informacja dot. wydarzenia zawierała informację dot. Finansowania projektu przez MKiDN.